Najlżejszy e-rower świata
Zaktualizowano: 17 lis 2020
W ciągu ostatnich lat widzieliśmy już kilka innowacji rowerowych związanych z drukiem 3D, takich jak drukowanie ram i kasków, które zwiększają sztywność i zmniejszają wagę. Teraz z pomocą AM: najlżejszego na świecie prototypu ebike'a został ustanowiony światowy rekord Guinnessa. Freicycle waży zaledwie 6,87 kg i jest wyposażony w mocny 600-watowy silnik (masa samego napędu wraz z baterią wynosi ok 2 kg).

Freicycle to trafnie nazwane dzieło niemieckiego inżyniera, dr Dennisa Freiburga. Rozpoczął on projekt kilka lat temu jako zawodnik, zmniejszał wagę swojego roweru, konstruując ramę z włókna węglowego. Później jeszcze bardziej zredukował masę, wymieniając korbę i felgi na włókno węglowe. Ale to nie wystarczyło. Freiburg przetestował i zniszczył wiele wydrukowanych w 3D pedałów, zanim projekt był właściwy, mówiąc:
„Zawsze jest coś, co można poprawić”.
Po uświadomieniu sobie, że drukowane pedały są lżejsze niż jakiekolwiek inne, które mógłby kupić, spojrzał na każdą metalową część, aby sprawdzić, czy można ją wydrukować w 3D. Zaciski hamulcowe były kolejnym elementem, który również został wydrukowany.
Montaż silnika elektrycznego zwykle dodaje sporo wagi, ponieważ silniki i akumulatory są nieporęczne i bardzo ciężkie. Jest to szczególnie uciążliwe w przypadku bardziej popularnych silników z piastą, dlatego Freiburg zdecydował się na znacznie starszą, ale wciąż skuteczną technologię silników z napędem ciernym. Dzięki zamontowaniu małego silnika przeznaczonego do helikopterów RC przed tylnym kołem, silnik ten może być dociskany do koła (tarcie) w celu uzyskania mocy napędowej. Jeśli chodzi o akumulatory, to aby zakwalifikować się do rekordu, motocykl musi być wyposażony w baterię o pojemności co najmniej 137 Wh. Freiburg umieścił dokładnie taką ilość baterii w lekkiej butelce z wodą i przymocował ją do ramy za pomocą wydrukowanego w 3D uchwytu na butelkę. Na dodatek zaprojektował i wydrukował pokrywkę butelki, która służy również jako włącznik i wyłącznik / potencjometr silnika.
Mimo że Freicycle ma moc tylko 600 watów w średnim zakresie, ze względu na swoją wagę, może z łatwością osiągnąć prędkość 48 km/h i podróżować na odległość do 35 km. To dwukrotnie większa prędkość niż limit UE dla rowerów elektrycznych, więc w miejscach publicznych jest ograniczona elektronicznie do 25 km/h a moc silnika do 250 watów. Zadziwiające jest to, że rower ledwo spełnia wymagania dotyczące minimalnej wagi 6,8 kg określone przez organizację UCI, aby kwalifikować się do międzynarodowych wyścigów. Druk 3D jest tak korzystny, że może sprawić, że rowery będą zbyt lekkie, aby kwalifikować się do wyścigów. Przechodnie są równie pod wrażeniem roweru, mówi Freiburg,
„przeważnie ludzie nie mogą uwierzyć, że to e-rower. Ciągle go podnoszą mówiąc: to szaleństwo, jaki on jest lekki”.
---
Źródło: 3dprinting.com
Zdjęcia: freicycle.de